Kvalita služeb v dopravě

Nové technologie umožňují vznik nových služeb, které cestujícím nabízí lepší informované volby. Jak ale měřit jejich přínos hodnotou za peníze?

city:one 30.4.2024 14:54 David Bárta Mobilita ICT technologie

Dopravní telematika je oborem, ve kterém se informační a komunikační technologie používají k lepšímu řízení dopravy na základě zpracovaných dat z různých zdrojů, jakými jsou senzory ve vozidle, na silnici, senzory životního prostředí, mobilní telefony atd. Plánované investice do těchto systémů jsou v nadcházejícím dotačním období nemalé, proto je na místě hovořit o metrice, kterou by je bylo možné vyhodnotit jak ze strany státu, tak v některých indikátorech i měst. Ředitelství Evropské komise pro oblast dopravy (DG MOVE) publikovalo v roce 2015 studii o hlavních měřitelných indikátorech (KPI), které vyplynuly jak z výzkumu, tak i z průzkumu mínění mezi profesionály v dopravě a technologiích. Výsledná metrika slouží pro naplnění požadavků na inteligentní dopravní systémy, které zavedla směrnice ITS (2010/40/EU). Ta cílí na několik oblastí v dopravě, od dostupnosti včasných dopravních informací, zvýšení bezpečnosti až po například parkování kamionů na dálniční síti. Téměř 200 stránková studie kromě výsledků obsahuje i podrobný popis dotazníkového šetření, které odhalilo, že největším současným problémem je nedostatek příkladů dobré praxe, nedostatek dat a řešení vlastnických vztahů a značné rozdíly v zavádění dopravní telematiky mezi členskými státy. Pro překonání těchto bariér studie doporučuje silnější harmonizaci předpisů a zlepšení spolupráce na úrovni EU spojené s finančními pobídkami a zavedením měřitelných indikátorů (KPI) pro posuzování těchto investic. Studie také odhalila pokročilost jednotlivých členských států v systematickém posuzování investic do dopravní infrastruktury a technologií. Česká republika i Slovensko se umístily na chvostu žebříčku, ve střední Evropě jsou lídři Rakušané, Slovinci a Maďaři. ##Doporučené KPI pro zavádění telematických systémů## * **Délka a podíl silniční sítě pokryté webovými či vysílanými službami nabízejícími dopravní a cestovní informace.** Zde je nutné rozlišit cestovní informace, dopravní informace, integrované dopravní a cestovní informace a informace o specifickém nákladu. Evidence by měla být vedena odděleně podle kategorie pozemních komunikací či typu oblasti (zóny). * **Počet a podíl zastávek MHD poskytujících cestujícím cestovní informace v reálném čase** (např. skrze informační panely). Je vhodné evidovat odděleně podle druhu dopravy. * **Délka a podíl silniční sítě, která je pokryta následujícími službami:** 1. sběr dopravních informací ze zařízení na infrastruktuře, 2. služby dopravních informací, 3. dopravní plány včetně plánů přeshraniční dopravy, 4. opatření a vybavení pro management a řízení dopravy, 5. infrastruktura či vybavení komunikace umožňující kooperativní ITS a 6. inteligentní služby pro vyšší bezpečnost hendikepovaných a zranitelných účastníků dopravního provozu. Je nutné evidovat odděleně podle kategorie pozemních komunikací či typu oblasti (zóny). * **Počet a podíl světelně řízených křižovatek používajících adaptivní řízení nebo preferenci,** eviduje se odděleně podle kategorie pozemních komunikací či typu oblasti (zóny). * **Délka a podíl silniční sítě pokryté detekcí nehod a jejich managementem,** eviduje se odděleně podle kategorie pozemních komunikací či typu oblasti (zóny). * **Délka a podíl silniční sítě pokryté automatickou detekcí překročení rychlosti,** eviduje se odděleně podle kategorie pozemních komunikací či typu oblasti (zóny). * **Poskytování inteligentních služeb na hlavní síti TEN-T a páteřních sítích, které spadají pod delegovaná nařízení směrnice ITS:** – Délka a podíl silniční sítě TEN-T pokryté službami dopravních informací v reálném čase, které odpovídají požadavkům delegovaného nařízení 962/2015. – Délka a podíl silniční sítě TEN-T pokryté službami dopravních informací souvisejících s bezpečností provozu zdarma, které odpovídají požadavkům delegovaného nařízení 886/2013. – Délka a podíl silniční sítě TEN-T pokryté službami pro bezpečné parkování kamionů, které odpovídají požadavkům delegovaného nařízení 885/2013. – **Počet a podíl nových vozidel, které mají následující znaky inteligentního vozidla:** 1. bezpečnostního asistenta, 2. automatický provoz, 3. kooperativní systémy, 4. veřejnou tísňovou linku (112), 5. privátní tísňové volání (eCall). ##Doporučené KPI na posouzení přínosů telematických systémů## * **Procentuální změna dojezdového času a plynulosti dopravy v úsecích, kde byly ITS systémy nainstalovány.** Je vhodné evidovat podle typu vozidla. * **Procentuální změna ve variabilitě dojezdového času v úsecích, kde byly ITS systémy nainstalovány, měřeno koeficientem variace** (standardní odchylka od průměrného času). Je vhodné evidovat podle typu vozidla. * **Procentuální změna podílů dopravních prostředků (modal split) v dopravních koridorech, v počtu nahlášených nehod a v ročních objemech CO2 v tunách) v úsecích, kde byly ITS systémy nainstalovány.** Je vhodné evidovat zvlášť pro jednotlivé druhy dopravy.

Časopis city:one

Objednejte si doručování našeho časopisu přímo do Vašich rukou

Objednat

Máte chytrý
projekt?

Realizovali jste nebo se podíleli na projektu pro chytrá města? Podělte se s ostatními.

Vložit projekt

Jste odborník na chytrá města?

Umíte pomoct s budováním chytrých měst? Dejte o sobě vědět!

Vytvořit profil

Máte řešení
pro chytrá města?

Ukažte své produkty a služby pro chytrá města.

Vložit řešení