Praha 1 jde proti trendu: chystá se vykázat cyklisty z ulic centra

Navrhované omezení vzniklo kvůli turistům na elektrokoloběžkách, postihne však i cyklisty

Ve čtvrtek a pátek 2. a 3. listopadu bude zastupitelstvo Prahy projednávat petici proti omezení

V květnu 2017 policie iniciovala návrh na zákaz jízdy na kole pěšími zónami. Hlavním důvodem bylo množství turistů využívajících motorové „koloběžky“, spíše jakési mopedy. Proti zákazu okamžitě vystoupil spolek Auto*Mat, do dnešního dne se mu podařilo nasbírat přes čtyři tisíce protestních podpisů. Budoucnost cyklistů v centru Prahy je však stále nejistá: Praha 1 podle starosty omezení schválí, jakmile bude mít na stole možné varianty a doporučení, které se momentálně připravují – rozhodnout by se mělo v horizontu dnů.

city:one 1.11.2017 10:11 Tereza Škoulová, redaktorka City:One Cyklodoprava Čistá mobilita Veřejný prostor

Auto*Mat přitom už v červenci předložil vlastní plán na funkční dopravu – jejich návrh myslí na cyklisty i chodce, aniž by zakazoval jízdu na kole, navíc navrhuje dlouhodobé řešení v podobě několika bezpečných cyklostezek. V září se Auto*Mat účastnil jednání magistrátní cyklokomise, kde označil omezení jízdy na kole za přehnané a navržené objízdné trasy za nedostatečné. „Městská část si v rámci uzavření pěších zón pro cyklisty nechala zpracovat projekt objízdných tras, kde plánuje několik cykloobousměrek a dalších opatření. Uvedené objízdné trasy ale nejsou adekvátní tomu, co je uzavřeno – vedou i po tramvajových kolejích. My jsme navíc navrhovali snížit rychlost pro cyklisty, ale neuzavírat, to podle nás není potřeba. Ve druhé fázi bychom oddělili cyklisty od pěších pomocí koridorů, jak je to běžné na západě – což je dražší a pomalejší řešení, ale myslíme si, že do budoucna bude fungovat,“ vysvětluje Marek Bělor z Auto*Matu, který se věnuje udržitelné dopravě.

Projekt, jehož cílem je prakticky vymýtit cyklisty z poloviny náměstí Republiky, ulice Na Příkopech, dolního Václavského náměstí a z dalších ulic, které mj. patří do sítě nejvýznamnějších pražských cyklotras, má na svědomí starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09), radní Richard Bureš (ODS) a Ivan Solil (ČSSD). Omezení se má dotknout více než dvou kilometrů ulic a náměstí. Pro kola zde zůstane průjezdné asi ¾ kilometru. Na celé Praze 1 jsou kromě těchto pěších zón pouze další 4 kilometry bezmotorových komunikací: cca 2 km cyklostezek (u Ministerstva dopravy a na Mariánských hradbách) a další cca 2 kilometry legalizovaných průjezdů parky (Kampa, Petřín). Navrhované omezení tak seškrtá pro kola průjezdné pěší zóny o ¾ a veškerou bezmotorovou síť Prahy 1 o více než čtvrtinu. „Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký tvrdí, že cyklisté do pěších zón nepatří. Jednak nemá pravdu, protože bezmotorové ulice jsou na světě běžná věc, a jednak chce cyklisty fakticky vytlačit z míst, kde je jízda na kole bezpečná, a poslat je pod kola tramvají a do úseků s velmi hustým provozem,” dodává Vratislav Filler, který se v Auto*Matu věnuje dopravní koncepci Prahy.

Hlavním argumentem Prahy 1 je bezpečnost. Na inkriminovaných místech přitom došlo za posledních 10 let pouze ke 4 kolizím cyklistů se zraněním. Naopak místa, kudy mají podle policie a Prahy 1 cyklisté zakázané zóny objíždět, jsou mnohem nebezpečnější. Na podstatně méně rozsáhlém Smetanově nábřeží došlo k 16 nehodám cyklistů se zraněním od roku 2007. „Radní také argumentují, že připravované objízdné trasy jsou maximem toho, co město umožňuje. Příklady z nizozemských měst jako Amsterdam ale prokazují, že kvalitní cykloopatření je možné zřídit i v úzkých ulicích s tramvajemi. Stačí jen chtít,” říká Vratislav Filler.

Proti zákazu se v úterý 3. 10. vyjádřila Komise pro cyklistickou dopravu Rady hlavního města Prahy svým usnesením. Komise požaduje řešení, které nebude cyklisty nutit vést kolo. Pěší zóny v centru jsou totiž podstatnou součástí celopražské cyklistické infrastruktury, polovina cyklistických cest centrem vede přes některou z nich. Je také velmi obtížné objet je bez nelegální jízdy v protisměru, nebo kličkování mezi auty či tramvajemi. A protože navrhovaná řešení Prahy 1 považují v Auto*Matu za nedostatečná, začali sbírat podpisy nejdřív pod elektronickou, a pak i pod papírovou petici: k tomu, aby se téma dostalo na jednání zastupitelstva a tudíž vznikla naděje, že zákaz nezačne platit, bylo kromě 2500 elektronických podpisů zapotřebí ještě 1000 dalších pod papírovou petici. Ačkoli volby téma zatlačily do pozadí, Auto*Mat zaznamenal rekordní úspěch: „Věřili jsme, že těch 1000 podpisů dáme, ale bylo to zatím asi nejvíc, co jsme kdy získali, žádná předchozí akce nevyvolala takovou odezvu,“ říká Anna Kociánová, která má v Auto*Matu na starosti komunikaci. „Naším cílem není zachovat stávající situaci, ale naopak postupně vylepšit podmínky pro cyklistiku,“ říká Marek Bělor. „Moderní města cyklisty vítají a staví pro ně bezpečné cyklostezky. Snaha Prahy 1 kompletně zakázat jízdu na kole je projevem nezájmu najít funkční řešení,” dodává Vratislav Filler.

Petice se tento čtvrtek a pátek dostane na jednání zastupitelstva. Bohužel, rozhodnutí zastupitelstva magistrátu není rozhodující: na Praze 1 funguje dopravní a bezpečnostní komise a ty situaci mohou posoudit a rozhodnout jinak; stanovisko magistrátu/zastupitelstva je v tomto případě pouze doporučující. Co se bude dít pak? „Můžeme se k magistrátu odvolat proti rozhodnutí silničního správního úřadu na Praze 1, ale ten to může posuzovat pouze z formálního hlediska, tedy pokud tím rozhodnutím městská část neporušila nějaký zákon. Jinak bude muset rozhodnutí úřadu potvrdit,“ vysvětluje Marek.

Proti zákazu se kromě 4000 cyklistů vyjádřilo také několik politiků. Zastupitel Prahy 1 Petr Kučera v říjnu na protestní akci proti zákazu mj. prohlásil: „Chci apelovat na Prahu 1, aby začala jednat v zájmu nás všech, abychom se dohodli. Ve městě spolu nesoupeříme, ale žijeme. Celá Evropa to dělá opačně, stejně tak i pražský Strategický plán.” Podobně hovoří další pražští zastupitelé Ondřej Mirovský a Ondřej Profant, nebo starosta městské části Prahy 7 Jan Čižinský. Pokud se chcete zákazu aktivně postavit, přijďte osobně na jednání zastupitelstva ve čtvrtek 2. listopadu ve 12 hodin do budovy magistrátu na Mariánském náměstí (pro jednotný dress code kontaktujte Jakuba Holzera) nebo v pátek 3. listopadu (čas bude upřesněn).

Auto*Mat navrhuje

Zachovat průjezd na kole (bez vedení kola) v zásadních cyklistických směrech částečně formou vyznačených koridorů, čímž by se snížila míra kontaktu mezi pěšími a cyklisty

Zřídit cca 10–15 nových cykloobousměrek usnadňujících objezd Staroměstského náměstí

Vyřešit problém s elektrickými koloběžkami na úrovni Ministerstva dopravy a Magistrátu způsobem, který neomezí běžné cyklisty

V pěších zónách by cyklisté mohli jezdit po vyhrazených koridorech podobně jako v Haagu (viz obr.). Také zde může platit omezení jejich rychlosti, ale ne úplný zákaz. Obojí stávající legislativa umožňuje

Návrh, jak podmínky pro jízdu na kole v celém centru plošně zlepšit tak, aby se cyklisté cítili bezpečně i mimo pěší zóny a nemuseli je používat

Časopis city:one

Objednejte si doručování našeho časopisu přímo do Vašich rukou

Objednat

Máte chytrý
projekt?

Realizovali jste nebo se podíleli na projektu pro chytrá města? Podělte se s ostatními.

Vložit projekt

Jste odborník na chytrá města?

Umíte pomoct s budováním chytrých měst? Dejte o sobě vědět!

Vytvořit profil

Máte řešení
pro chytrá města?

Ukažte své produkty a služby pro chytrá města.

Vložit řešení