Debrecín Digitální Gramotnost

László Mátyus / 35 let : Po ukončení studia v Holandsku se vrátil zpět do svého rodného města Debrecín. Vedle managementu a ekonomiky je IT jeho hlavním zájmem a má dlouholeté zkušenosti s provozováním nadnárodních on-line obchodů. Jeho cílem je pomoci Debrecínu stát se vedoucím inteligentním městem v Evropě a pomocí inteligentních řešení zlepšit kvalitu života jeho občanů. Miluje outdoorové aktivity a cyklistiku, což je ideální způsob dopravy v Debrecínu vzhledem k jeho velikosti a rovinatosti krajiny.

city:one 23.11.2017 14:41 László Mátyus : senior expert v Debrecín Smart City Projekt

: Město Debrecín

Debrecín s počtem obyvatel 207 000 je druhým největším městem v Maďarsku po hlavním městě Budapešti. Debrecín je regionálním centrem kraje Severní velké nížiny a sídlem okresu Hajdú-Bihár. Bylo to největší maďarské město v 18. století a je jedním z nejvýznamnějších kulturních center Maďarska. Debrecín byl také hlavním městem Maďarska během revoluce v letech 1848–1849. Během revoluce bylo sazení habsburské dynastie z trůnu vyhlášeno v Reformovaném velkém kostelu. Město také sloužilo jako hlavní město Maďarska do konce druhé světové války v letech 1944–1945. Oficiální
webové stránky města Debrecín naleznete na adrese www.debrecen.hu

: Naše vize

Vzdělání bylo vždy důležitou součástí Debrecínu, v současné době zde studuje více než 70 000 studentů. Plánují se další opatření pro navýšení počtu studentů každý rok, protože stále více mezinárodních studentů přijíždí do města na univerzitní studium. V roce 2019 otevře Mezinárodní škola v Debrecínu své brány zaměřené na studenty ve věku od 3 do 18 let, což bude první takový institut v regionu.

Centrum ekonomického rozvoje v Debrecíně (EDC Debrecín) vzniklo před dvěma lety a je specializovanou společností zaměřenou na urychlení hospodářského rozvoje města. Mnoho sdílených servisních středisek má nyní kanceláře v Debrecíně a cílem
je poskytnout každoročně 2 000 nových pracovních míst.

Očekávaný nárůst počtu obyvatel i dojíždějících za zaměstnáním vyžaduje značné zlepšení infrastruktury. Od příštího roku se na stávající železniční stanici postaví nový intermodální dopravní terminál, kde bude také autobusové nádraží s přímým spojením
na mezinárodní letiště. Právě letecká doprava je nezbytná, proto bylo přijato mnoho opatření pro její rozvoj, a v důsledku toho roční počet cestujících v loňském roce přesáhl 300 000, což je více než 50 % celkového počtu obyvatel.

: Zaměření Smart City

Smart City Debrecín se zaměřuje na 3 hlavní oblasti: inteligentní mobilitu, digitální gramotnost a energetiku. První dvě oblasti jsou řízeny ekonomickým vývojem. Růst města bude vyžadovat zvláštní pozornost ke zlepšení dopravy, aby byla zachována kvalita života ve městě. Potenciální investoři vyžadují kvalifikované lidi, jejichž znalosti se neomezují pouze na odborné a jazykové dovednosti, ale kteří mají znalosti o digitální gramotnosti. Energetika je horké téma všude, Debrecín není výjimkou, mnohé budovy jsou rekonstruovány a přitom se také uvažuje o implementaci inteligentních řešení.

Tým Smart City Debrecín také klade velký důraz na zapojení občanů. Pořádá měsíční schůzky komunity Smart City Debrecín a počet členů komunity na Facebooku je největší v zemi ve srovnání s jinými městy včetně Budapešti.

: Projekty Smart City

Většina projektů spadá do klíčových oblastí, vlajkovou lodí je inteligentní mobilita. Inteligentní přechody pro chodce se skládají z vestavěných čidel a výstražných světel, které upozorní řidiče v případě, že se k přechodu blíží chodci. Město plánuje nasadit sčítače cyklistů na cyklostezky. V příštích letech bude vybudován inteligentní kamerový systém s více než 1 000 dohledovými kamerami pro monitoring dopravního
provozu. Všechny tyto kamery se připojí k městskému dopravnímu řídicímu centru, které pojme také Centrum pro energetickou správu. Inteligentní měřiče nahradí konvenční zařízení ve všech rekonstruovaných budovách ve vlastnictví města tak, aby budovy poskytovaly data v reálném čase do energetického centra. V uplynulých měsících se Debrecín soustředil také na formulování strategie pro zlepšení digitální gramotnosti, a to společně s několika společnostmi a organizacemi z různých odvětví.

Klíčový projekt :

Propojení občanů skrze Waze

Počet vozidel registrovaných v Debrecínu se od roku 1999 zvýšil z 55 000 na 90 000, což je více než 60% nárůst. Zvyklosti se také změnily, mnoho občanů už nejezdí jen do práce a z práce, ale i během dne. K tomu je nutné přizpůsobit řízení dopravy, proto bude v nadcházejících měsících upraveno více než 50 křižovatek. Na některých místech se budují nové jízdní pruhy, na některých místech se instalují nové semafory,
zatímco u ostatních se mění místní dopravní úpravy. V kombinaci s výstavbou intermodálního dopravního centra je zřejmé, že některé standardní trasy budou uzavřeny či omezeny.

Aby město kompenzovalo výše uvedená omezení provozu, oslovilo největší světovou komunitní navigační aplikaci Waze s cílem nalézt možné řešení. Společnost Waze má více než 80 milionů uživatelů ve 165 zemích a zahájila takzvaný Program pro propojení občanů, který je oboustrannou dohodou o výměně dat mezi společností Waze a obcemi, kde město sdílí všechny důležité informace, které mají vliv na dopravní provoz, a na oplátku Waze poskytuje agregované údaje o dopravním provozu s cílem dále zlepšit tok dopravy a bojovat proti dopravním zácpám.

Jeden z těch rychle dosažitelných výsledků spočíval v nahrání všech bodů zájmu přístupných autem do mapy Waze, čímž se vytvořila nejpodrobnější automobilová a cestovní mapa města Debrecín. Všechny připravované stavební práce, omezení
a změny režimů dopravy budou na mapě včas, čímž se předchází tomu, aby řidiči při cestování čelili nemilým překvapením. Živá mapa Waze byla také integrována na ofi ciálních webových stránkách Debrecínu a stránce Smart City Debrecín, aby si lidé mohli zkontrolovat dopravní situaci ještě před tím, než nasednou do svých vozů a podle toho naplánovat své úkoly. Paralelní provozní data z Waze jsou uložena ve strukturované databázi a efekt všech změn lze analyzovat. Kromě toho lze z tohoto obrovského rozsáhlého souboru dat provést výzkum, jenž přináší další doporučení ke zlepšení dopravy ve městě. Město tak bude mít přesné údaje pro lepší nastavení semaforů v závislosti na denní době, počasí, školní době apod. Město také bude schopno říci, které silnice mají mít omezení rychlosti, na jakých naopak nedošlo k žádným nehodám nebo které výtluky ve vozovce řidiče nejvíce obtěžují.

Časopis city:one

Objednejte si doručování našeho časopisu přímo do Vašich rukou

Objednat

Máte chytrý
projekt?

Realizovali jste nebo se podíleli na projektu pro chytrá města? Podělte se s ostatními.

Vložit projekt

Jste odborník na chytrá města?

Umíte pomoct s budováním chytrých měst? Dejte o sobě vědět!

Vytvořit profil

Máte řešení
pro chytrá města?

Ukažte své produkty a služby pro chytrá města.

Vložit řešení