RoboBus jde do druhé fáze testování autonomních autobusů

Finské hlavní město Helsinky hodlá na podzim roku 2017 spustit novou autobusovou linku provozovanou dvěma minibusy bez řidiče. Zavedení RoboBusLine představuje přechod z experimentální fáze na pravidelnou veřejnou dopravu autonomním autobusem. RoboBus byl testován v reálných dopravních podmínkách v Helsinkách a dalších finských městech od léta 2016 a testy nyní pokračují v Helsinkách po celé léto 2017.

city:one 8.7.2017 01:32 David Bárta Helsinky Veřejná doprava Elektromobilita

Projekt pod názvem Sohjoa byl zahájen v polovině srpna 2016 se dvěma elektromikrobusy EasyMile EZ10 v městské čtvrti Hernesaari v Helsinkách, aby přepravovaly cestující na úseku cca 400 metrů na rovné městské ulici. S operátorem na palubě pro případ nouze autobusy projížděly rychlostí 11 km/h, učily se trasu a získávaly znalosti o svém autonomním provozu. Sohjoa je společným projektem EU financovaným šesti největšími městy Finska, finskými univerzitami a dopravními úřady, které se připravují na nové veřejné dopravní služby a autonomní vozidla.

Po debutu v Helsinkách probíhaly další testy ve finských městech Espoo a Tampere a další pokračování je letos v létě v Helsinkách, kde budou autobusy přepravovat pasažéry z rekreačního ostrova Mustikkamaa do Helsinského Zoo.

Projektový manažer Sohjoa Oscar Nissin z helsinské Metropolitní univerzity aplikované vědy vysvětluje, že projekt Sohjoa je startovacím nástrojem autonomního autobusového výzkumu a vývoje: „Zaměřujeme se na celou řadu aspektů, včetně senzorických technologií, zkušeností uživatelů a jak doplnit celkové služby veřejné dopravy autonomními autobusy.“

Projekt helsinské RoboBusLine se posunuje dopředu od krátkodobých experimentů Sohjoa k zavedenému použití v tříletém projektu. Současný vedoucí projektu, ředitel helsinského programu Smart Mobility Harri Santamala, vysvětluje: „RoboBus nám umožní testovat provoz v každodenních podmínkách veřejné dopravy. Bude použit ke studiu dlouhodobé provozuschopnosti samoobslužných autobusů a chování zákazníků.“

Vozidlem RoboBusLine je elektrický mikrobus, který se v současné době nakupuje na základě veřejné soutěže. Trasa, datum spuštění a plán budou oznámeny později. Akvizice je podporována městem Helsinky.

Jedním z faktorů, které činí Finsko lídrem vozidla bez řidiče, je finská legislativa, která nestanoví, že vozidlo musí mít řidiče.

Autobusy bez řidiče by mohly nabídnout řešení posledního kilometru veřejné dopravy v Helsinkách, tj. z konečné zastávky až k domu. Automatizovaná, dálkově řízená autobusová služba by mohla výrazně snížit náklady na služby poslední míle a zlepšit přístup k veřejné dopravě. Konečným cílem je zvýšit používání veřejné dopravy, a tím snížit počet automobilů ve městě.

Helsinki RoboBusLine je jedním z výsledků Helsinek v rámci programu mySMARTLife financovaného EU, ve kterém evropská města rozvíjejí inteligentní, energeticky efektivní mobilitu a životní styl. Cílem programu mySMARTLife je snížit spotřebu energie ve městech o 10-15 procent. MySMARTLife je součástí programu EU pro výzkum a inovace Horizont 2020, který zahrnuje rozvoj nových městských řešení pro zmírnění změny klimatu.

EZ10 je vyráběn francouzským výrobcem vozidel Ligier (známý výrobce skrze formuli 1), který je druhým největším evropským výrobcem mikrovozidel. Technickou specifikaci vozidla naleznete na přiloženém obrázku 3.

Časopis city:one

Objednejte si doručování našeho časopisu přímo do Vašich rukou

Objednat

Máte chytrý
projekt?

Realizovali jste nebo se podíleli na projektu pro chytrá města? Podělte se s ostatními.

Vložit projekt

Jste odborník na chytrá města?

Umíte pomoct s budováním chytrých měst? Dejte o sobě vědět!

Vytvořit profil

Máte řešení
pro chytrá města?

Ukažte své produkty a služby pro chytrá města.

Vložit řešení