city:one 14.8.2017 18:11 převzala Tereza Škoulová, redaktorka City:One Čistá mobilita Kvalita ovzduší

Británie chce od roku 2040 zakázat nová dieselová i benzínová vozidla

Server BBC předminulý týden zveřejnil informaci, že britská vláda se v boji proti znečištění ovzduší rozhodla od roku 2040 zakázat veškeré dieselové i benzínové vozy i dodávky. Ministři uvolnili fond ve výši 255 milionů liber (asi 6,5 miliard korun) na pomoc snížení emisí, která zahrnuje zřízení zpoplatněných zón pro nejškodlivější vozidla. Celková částka 3 miliardy liber (86 miliard korun) vyčleněná na strategii čistého ovzduší nezahrnuje náklady na šrotovné. Vládní opatření vyvolalo sérii reakcí z různých politických i zájmových kruhů.

Finanční injekce na rychlou realizaci

Místní úřady dostanou přímou finanční podporu od vlády; 40 milionů liber (něco přes miliardu korun) obdrží ihned. Tyto finanční prostředky mohou využít na řadu opatření, jako je úprava silničních sítí, zavádění nových technologií nebo motivace obyvatel k využívání veřejné dopravy. Pokud tato opatření dostatečně nesníží emise, dalším krokem by mohlo být zřizování zpoplatněných zón – ovšem podle vlády by mělo jít pouze o „dočasné období“.

Harmonogram, v němž mají městské rady představit počáteční plány, byl zkrácen z původních osmnácti měsíců na pouhých osm. Tím chce Úřad pro životní prostředí, zemědělství a venkov upozornil na naléhavost potřeby řešit znečištění ovzduší. Tím si také vláda určila vlastní termín 31. července poté, co ji soudci Vyššího soudu obvinili, že nedodržuje limity znečištění EU.

Financování bude pocházet jednak ze změněné daně z dieselových vozidel, jednak z přepracovaných lokálních rozpočtů, které se přizpůsobí novým prioritám – detaily budou dále upřesněny. Městské rady mohou změnit rozložení silnic, modernizovat veřejnou dopravu a motivovat občany, aby nechali auta doma. Nový zákon o automatizovaných a elektrických vozidlech umožní vládě požadovat zavedení nabíjecích stanic pro elektrická vozidla na dálnicích a u větších čerpacích stanic. Fond čistého ovzduší by umožnil místním úřadům požádat o dodatečné peníze na zavedení měření čistoty ovzduší.

Pro a proti

Mluvčí Místních orgánů pro životní prostředí Martin Tett uvedl, že přesměrování pozornosti z měření kvality ovzduší na její zlepšení byl správný krok a dodatečné financování uvítal. Nicméně se postavil proti názoru, že vláda bude muset pozdržet šrotovné, protože „tento okamžitý zásah by mohl pomoci zvýšit využívání vozidel s nižšími emisemi“. I ministři jsou obezřetní vůči faktu, že by byli „potrestáni“ řidiči dieselových vozidel, které labouristická vláda povzbudila ke koupi vozidel s nižšími emisemi uhlíku. Také průmyslový orgán, Společnost výrobců a obchodníků s motory, považuje za důležité vyhnout se přímým zákazům dieselových motorů, což by odvětví ublížilo. Ředitel společnosti Mike Hawes uvedl, že poptávka po vozidlech na alternativní pohon se sice zvýšila, ale stále je zanedbatelná. Místo represí navrhuje pozitivní přístup, který spotřebitele podněcuje k nákupu alternativních vozidel. „Mohli bychom podkopat úspěšný britský automobilový průmysl, pokud mu nedáme dostatek času k tomu, aby se nové situaci přizpůsobil,“ dodal. Britská automobilová asociace uvedla, že budou nutné značné investice do instalace nabíjecích stanic po celé zemi a varovala, že by se elektrická síť ocitla pod tlakem, kdyby nastalo masové dobíjení vozidel po špičce.

Budoucnost bez aut – celosvětová tendence

Oznámení britské vlády naznačuje zrychlený posun směrem k elektrickým vozům namísto benzínových a to nejen ve Velké Británii, ale i v dalších zemích: francouzský prezident Emmanuel Macron avizoval podobné plány na postupné vyřazení motorových benzinových a dieselových vozidel ve Francii také od roku 2040. Automobilka BMW minulý týden oznámila, že ve svém závodě v britském Cowley v Oxfordu začne v roce 2019 konstruovat plně elektrickou verzi vozu Mini. A švédská automobilka Volvo uvedla, že všechny nové vozy budou mít od téhož roku elektrické motory.

Roger Harrabin, analytik pro životní prostředí BBC, řekl, že odmítnutí šrotovného vládou jakožto „nízké hodnoty za peníze“ může být na podzim přehodnoceno. Vláda pověřila městské rady, aby řešily znečištění svých ulic zlepšením systému veřejné dopravy a omezením vjezdu dieselových vozidel ve špičce. Pokud to nebude fungovat, zavedou se za vjezd dieselových automobilů poplatky. Městským radám se nelíbí, že mají převzít odpovědnost za kontroverzní politické řešení, když to byla vláda, která v první řadě podpořila prodej dieselových motorů. Dnešní plán vlády není podle Harrabina úplný – nevztahuje se na znečištění ze stavebních, zemědělských a plynových kotlů. A aktivisté usilující o čistý vzduch říkají, že nové vládní nařízení má odvrátit pozornost od selhání její krátkodobé politiky znečištění.

Znečištění vzduchu jako vysoké zdravotní riziko

Předpokládá se, že znečištění ovzduší ve Velké Británii má na svědomí 40 tisíc předčasných úmrtí ročně a právě doprava významně přispívá k emisi skleníkových plynů. Mluvčí britské vlády řekl, že špatná kvalita ovzduší je „největším ekologickým rizikem pro veřejné zdraví ve Velké Británii.“ Průmyslový odborník David Baley prohlásil, že opatření jsou dlouhodobě „dobrá“, ovšem krátkodobě „nepříliš efektivní“. Předpokládá, že přechod na elektromobily by mohl nadejít v polovině roku 2020, pokud by elektromobily překonaly naftové a benzinové motory například v otázce nákladů. „Směr přepravy je jasný. Benzinová a naftová vozidla nebudou do roku 2040 existovat.“ Dále prohlásil, že nyní je zapotřebí více pobídek, jinak se kvalita městského ovzduší nezlepší.

Kontroverzní nařízení – bouřlivá diskuse

Environmentální advokátní kancelář ClientEarth vládní opatření uvítala, ale požaduje konkrétnější informace. Generální ředitel James Thornton uvedl, že podle zákona musí ministři snížit emise co nejdřív. Poslankyně za Stranu zelených Caroline Lucas opatření rovněž uvítala, ale prohlásila, že „nejde dostatečně daleko, ani dostatečně rychle“. Přátelé země zase uvedli, že plán je „cynickým krokem“, který hází otázku záchrany životů na bedra lokálních politiků. Podle labouristů zase vláda jedná až poté, co jí to nařídil soud. Mluvčí Úřadu pro životní prostředí, potraviny a venkov Sue Hayman řekla, že vláda přesunula problém na místní samosprávy. „Téměř 40 milionů lidí žije v oblastech s nadměrným znečištěním vzduchu, opatření je nutné provést hned, ne až za 23 let,“ dodala.

Máte chytrý produkt nebo službu?

Máte produkt nebo službu, který pomůže budovat nebo spravovat chytrá města?

Vložit produkt do City:One