Vídeň: více cestujících, méně spotřebované energie

Ten, kdo jezdí veřejnou dopravou, chrání životní prostředí. Energetická bilance vídeňského dopravního podniku Wiener Linien ukazuje, že i přes stále se zvyšující nabídku a počet cestujících, klesá spotřeba energie spojená s dopravou. Pozitivní roli hrají inovační projekty a investice do moderních vozů.

city:one 6.8.2019 11:35 Barbora Benešová, Zahraniční kancelář města Vídně v Praze Mobilita Veřejná doprava Vídeň

V roce 2018 cestovalo po Vídni metrem, tramvají či autobusem zhruba 966 milionů pasažérů, což je o zhruba 91 milionů více, než v roce 2011. V témže časovém úseku

ušetřil vídeňský dopravní podnik Wiener Linien 82 GWh energie a to i navzdory rozšíření své nabídky, zavedení nových spojů či zintenzivnění intervalů mezi jednotlivými linkami.

Moderní autobusy v úspoře energie vítězí na plné čáře

Největší úspora energie byla zaznamenána v autobusové flotile. V předchozím roce spotřebovaly autobusy o 58 GWh energie méně než v roce 2011. Tolik například spotřebuje ročně přes 13 000 průměrných domácností v Rakousku. Největší úspěchy ve spotřebě energie jsou pak připisovány moderním autobusům. Tento rok bude dokončena výměna vozového parku na moderní autobusy splňující emisní normu Euro 6, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Zároveň i elektrobusy, které jezdí od roku 2012 na linkách v centru města, významně přispívají k úspoře energie.

Spotřeba energie klesá i u tramvají a metra

I tramvaje jsou čím dál více úspornější. Vídeňské tramvaje spotřebovali v roce 2018 o zhruba 21 GWh méně než v roce 2011. Důvodem je využití brzdné energie. Okolo 30 % energie může být při brždění uloženo zpět do napájející soustavy, kterou lze následně využít jinými tramvajemi jako pohonnou energii.

Inovační technika „Brake Energy“ se využívá i u metra. Když přijede metro do stanice a zastaví, tak se tato energie využije k pohonu odjíždějícího metra. Pokud zrovna není žádná souprava v blízkosti, je tato energie uložena do elektrické sítě dopravního podniku a může ve stanici pohánět eskalátory, výtahy nebo světlo. Toto zařízení je v provozu od ledna 2018 na stanici linky U2 v Hardeggasse. Další výstavba zařízení „Brake Energy“ je již v plánování.

Foto: © Wiener Linien

Časopis city:one

Objednejte si doručování našeho časopisu přímo do Vašich rukou

Objednat

Máte chytrý
projekt?

Realizovali jste nebo se podíleli na projektu pro chytrá města? Podělte se s ostatními.

Vložit projekt

Jste odborník na chytrá města?

Umíte pomoct s budováním chytrých měst? Dejte o sobě vědět!

Vytvořit profil

Máte řešení
pro chytrá města?

Ukažte své produkty a služby pro chytrá města.

Vložit řešení