Městská strategie udržitelného města: Oxford a naše neziskovky

Oxford nedávno představil svou novou strategii na rozvoj městských částí. Protože v Oxfordu si uvědomují, že nejen každé město, ale také městská část je jiná, ve spolupráci s místními obyvateli naplánovali změny, které mají vést k lepšímu městu. U nás o podobné cíle usilují především neziskovky.

city:one 7.1.2019 18:08 Tereza Škoulová Strategie Správa města Veřejný prostor

V Oxfordu si napřed stanovili obtíže, které má plán řešit. Není překvapivé, že bojují s podobnými nešvary, jako všechna současná města.

  • Nedostatek prostoru a špatné prostředí pro chodce
  • Špatná úroveň veřejných služeb
  • Špatná kvalita vzduchu
  • Nízká bezpečnost na silnicích (při očekávaném nárůstu chodců)
  • Změna maloobchodního podnikání vlivem e-shopů
  • Nízká flexibilita plánování (která trápí většinu měst a obcí)
  • Nepřístupnost čtvrti (obtížnost se k ní a okolo ní pohybovat)

Svoje pozorování shrnuli do několika kroků, které mají obecnou platnost a mohou být inspirací pro další města.

  • Učinit čtvrť otevřenou, přístupnou a živoucí – tím se myslí snadný přístup do krásné, čisté a bezpečné čtvrti, pro pěší, cyklisty i síť veřejné dopravy
  • Podporovat ekonomickou prosperitu čtvrti, inovace a experimenty – investice do čtvrti, aby se rozvíjela nejen v oblasti zaměstnanosti
  • Flexibilní a víceúčelový design – navrhování čtvrtí tak, aby fungovaly jak v době klidu, tak při speciálních příležitostech
  • Využití stávajících zdrojů a propojení celé oblasti – mj. využití brownfields, zviditelnění nenápadných „památek“, napojení cyklostezek atp.
  • Upřednostnit chodce a zhodnotit všechna místa čtvrti – chození by mělo být nejdůležitějším pohybem skrz čtvrť, s čímž souvisí oživení veškerého veřejného prostoru
  • Zlepšit podmínky pro cyklisty – cyklistika je aktivní druh dopravy s nulovými emisemi, cyklistická doprava ve městě by měla být praktická, bezpečná a příjemná
  • Atraktivní, krásný a různorodý veřejný prostor – využití veškerého potenciálu stávajícího urbanismu; objevení, propojení a pozvednutí kvalit městského prostoru; členění čtvrti na funkční části (obchodní, kulturní, oddychová, sportovní, relaxační atd.)
  • Obohacení kulturního života čtvrti a nalezení její identity – stavět na kulturním a uměleckém bohatství čtvrti a rozvíjet události, které jsou důvodem k oslavě a návštěvě čtvrti (po celý rok)
  • Využít každou příležitost k vysazení nových stromů, vytvářet nová zelená místa a revitalizovat stávající zelené plochy – propojené zelené plochy ve čtvrti posílí biologickou rozmanitost, zvýší atraktivitu čtvrti a zlepší životní prostředí
  • Přijmout postupné kroky, které umožní výše uvedené body realizovat
  • Zvýšit bezpečnost – protože pocit bezpečí je zásadní pro celkový pocit ze čtvrti, ať ve dne, nebo v noci
  • Zvýšení kvality vzduchu – jak jinak než snížením nákladů na údržbu motorových silnic, zvýšením nákladů na podporu cyklistiky, což jednak vyčistí vzduch a jednak sníží zácpy

A jak toho chtějí v Oxfordu dosáhnout? Jednoduše.

  • Upřednostnění chodců tím, že se zúží ulice a zvýší chodníky
  • Vymezení většího prostoru pro chodce
  • Vylepšení klíčových míst – méně aut, více cyklistů, chodců a živoucího veřejného prostoru
  • Zavedení flexibilní správy, která pružně reaguje na aktuální podmínky, například omezení části ulic v určitých časech apod.
  • Postupné směřování k budoucnosti, ve které budou zakázána všechna užitková vozidla, která nemají nulové emise
  • Podpora cykloturistiky a návrhy nových cyklistických tras
  • Oživení historických/turistických zahrad, vysazování stromů a podpora (dočasných) pop-up parků
  • Důraz na světelný design a podporu kvalitní architektury
  • Podpora celoročního kulturního programu
  • Změna plánovací politiky prostřednictvím obnovy městského plánu, ideálně na základě mezioborových konzultací

Nevíte, jak začít? Poraďte se s těmi, kteří už vědí. Pár tipů na spolupráci s lidmi, kterým jde o příjemná a udržitelná města.

Péčí o městské prostředí a udržitelnou dopravou se dlouhodobě zabývá spolek Auto*Mat. Mají skvělé nápady a také know how. Mimo jiné založili pouliční slavnost Zažít město jinak, která se dnes pořádá ve dvou desítkách měst po celé republice. Rozjeli také akci na podporu cyklistiky Do práce na kole. Spolupracují s dalšími neziskovkami, aby dosáhli společného cíle: příjemného a udržitelného života ve městech.

Skvělé projekty má za sebou Next Institute z Brna. Do praxe uvedli koloport, jednoduchý nástroj pro snadné překonání kolejí projíždějícími cyklisty. V létě v centru Brna ve spolupráci s architektonickým studiem KOGAA představili projekt městské buňky, která v parném počasí ochlazuje a čistí vzduch. Skvělý příklad flexibilní reakce na existující městské podmínky.

Nadace Proměny Karla Komárka dlouhodobě spolupracuje s různými městy a městskými částmi na regeneraci veřejného prostoru. Mimo jiné sama umisťuje do městského prostoru houpačky či přístřešky k relaxaci. Podívejte se na jejich web, co všechno už mají za sebou. Výzvy pro podávání dalších projektů se otevírají pravidelně.

Trnavský kraj oslovil ke spolupráci Nadaci Cvernovka, která se dlouhodobě snaží oživovat staré industriální objekty. Krásný příklad spolupráce státní správy a neziskového sektoru. Přečtěte si článek.

A jak přitáhnout pozornost k architektuře? Spolek Kruh už roky usiluje o architektonickou uvědomělost městských obyvatel. Osmým rokem pořádá mj. Den architektury, který obyvatelům mnoha českých měst "odtajňuje" i skromné architektonické památky. Duo architektů Unblok zase nabízí komentované procházky po poválečné architektuře.

Časopis city:one

Objednejte si doručování našeho časopisu přímo do Vašich rukou

Objednat

Máte chytrý
projekt?

Realizovali jste nebo se podíleli na projektu pro chytrá města? Podělte se s ostatními.

Vložit projekt

Jste odborník na chytrá města?

Umíte pomoct s budováním chytrých měst? Dejte o sobě vědět!

Vytvořit profil

Máte řešení
pro chytrá města?

Ukažte své produkty a služby pro chytrá města.

Vložit řešení